Par ŠKODA

Vēsture

Pats sākums

1905-1918/25

1895. gada decembra beigās, divi velosporta entuziasti, mehāniķis Vaclavs Laurins un grāmatu pārdevējs Vaclavs Klements, atvēra individuālas konstrukcijas velosipēdu ražotni ar patriotisku nosaukumu „Slavia”, kurš bija ļoti atbilstošs tā laika sabiedrības noskaņojumam. Dažus gadus vēlāk, 1899. gadā, uzņēmums „Laurin & Klement Co.” uzsāka motociklu ražošanu, kuri jau pēc neilga laika kļuva populāri un saņēma balvas daudzās sacīkstēs. Vairāku tehnisku eksperimentu rezultātā, gadsimtu mijā, kompānija slēdza motociklu ražotnes un 1905. gadā pilnībā pārgāja uz automašīnu ražošanu. Līdzīgi motocikliem, pirmais Laurin & Klement automobilis ar nosaukumu Voiturette A, kļuva par tā laika populārāko spēkratu un vēlāk pārvērtās par nepstrīdamu čehu autobūves klasisku arhetipu. Pirmās automašīnas panākumi nodrošināja stabilu vietu strauji augošajā strarptautiskajā autotirgū, kā rezultātā uzņēmums varēja paplašināt ražošanu. Drīzumā ražošanas apjoms izauga jau līdz tādam līmenim, ka pārsniedza individuālā uzņēmuma potenciālu un 1907. gadā kompānijas dibinātāji uzsāka uzņēmuma pārveides procesu par akciju sabiedrību. Kompānijas ŠKODA starptautiskā uzņēmējdarbība guva aizvien lielāku nozīmi. Ražošanas jaudas kļuva aizvien lielākas un 1914. gadā uzņēmums jau ņēma dalību kara tehnikas ražošanā.

1925-1938/39

1939-1945/48

Aktīvās ekonomiskās izaugsmes rezultātā, 1920. gadā, priekšplānā izvirzījās nepieciešamība apvienot uzņēmumu, kurš tanī laikā jau izgatavoja neskaitāmus spēkratu modeļus, kravas automašīnas, autobusus, aviācijas dzinējus un lauksaimniecības tehniku, ar spēcīgu rūpniecisku partneri. 1925. gadā notika apvienošanās ar kompāniju Pilsen ŠKODA Co., ar ko arī beidzās tirdzniecības zīmola Laurin & Klement pastāvēšana. Trīsdesmito gadu sākumā, automašīnu ražošana tika idalīta atsevišķā akciju sabiedrībā, uzņēmuma ŠKODA Group ietvaros, ar nosaukumu Auto rūpnieciskā kompānija ASAP. Beidzoties ekonomiskajai krīzei Eiropā, ŠKODA veica veiksmīgu izrāvienu pārdošanā ar savu jauno modeli Popular. Vācu okupācija negatīvi ietekmēja kompāniju ŠKODA, kura tika integrēta impērijas rūpniecībā. Vieglo automašīnu ražošana tika strauji samazināta un visi spēki novirzīti trešajam reiham.
 1947. gadā, otrā pasaules kara beigu plašajā nacionalizācijas procesā, uzņēmums kļuva par nacionālas nozīmes kompāniju ar nosaukumu AZNP. Tā laika politisko un ekonomisko izmaiņu rezultātā, ŠKODA ieguva pasažieru auto ražošanas monopolu.

1948-1989/90

1991

Pamatojoties uz tradicionālajām ražošanas metodēm un iepriekšējo gadu lauriem, vairākus gadu desmitus Čehoslovākijas ekonomikai izdevās saglabāt salīdzinoši augstus kvalitātes standartus pat sociālistiskajā periodā, kad uzspiestā plānveida ekonomika neattaisnoti paaugstināja ekonomiskās izaugsmes tempus. Šie standarti tika pārskatīti tikai sešdesmitajos gados, kad rietumos jau kādu laiku tika izmanotas jaunās tehnoloģijas. Septiņdesmitie gadi Čehoslovākijas ekonomikā iezīmējās ar stagnāciju, kura atspoguļojās arī tā laika austrumeiropas auto tirgus līdera, Mlado Boļeslavas ražotnēs. Pieaugums parādījās tikai 1987. gadā, ar jaunā modeļa ŠKODA Favorit parādīšanos tirgū. Pēc politiskās situācijas izmaiņām 1989. gadā, tirgus ekonomikas situācijā, Čehoslovākijas valdība un ŠKODA menedžments, sāka meklēt spēcīgu starptautisku partneri, kura darba pieredze un finansiālās investīcijas varētu nodrošināt kompānijas konkurentspēju ilgstošam laika periodam. Decembrī valdība nolēma sākt sadarbību ar vācu koncernu Volkswagen Group un 1991. gada 16. aprilī parādījās kopuzņēmums ar nosaukumu ŠKODA automobilova a.s., kļūdams par ceturto zīmolu Volkswagen Group, vienlīdz ar VW, AUDI un SEAT.